Lys og søvn

Tilblivelsen af GLØD har taget afsæt i forskning og viden om lys og søvn. Vi har ønsket at skabe et innovativt alternativ til det udvalg af natbelysning, der hidtil har været på markedet. Derfor har vi sat os grundigt ind i sammenhængen mellem lys og søvn. 

Interesseret? Så læs med her: 

Kroppen frisætter søvnhormonet melatonin om aftenen, når det bliver mørkt. Melatonin er med til at gøre os søvnige, og faktisk dannes melatonin hos børn allerede i 2-3 måneders alderen. Dog findes der en række faktorer, som virker stærkt hæmmende på produktionen af melatonin heriblandt hvidt og blåt lys. Udsættes vi for hvidt og blåt lys i løbet af natten fra fx tablets, mobilskærme eller gængse lamper, har vi sværere ved at falde i søvn igen. Disse typer lys er på samme tid med til at stimulere produktionen af stresshormonerne kortisol og serotonin. 

Helt ideelt ville det være, hvis det slet ikke var nødvendigt for os at tænde lys i løbet af natten. Men vi kender alle til tidspunkter, hvor man har brug for lys til at orientere sig, finde vej eller hjælpe et vågent barn. 

Og så er vi tilbage ved GLØD, som alternativ lyskilde. For heldigvis findes også det røde lys, som besidder en række fordele. Det hjælper kroppen til at indstille sig på, at det er nat og stimulerer dermed produktionen af melatonin. Således forstyrres vore døgnrytme mindst muligt, når vi er vågne om natten. Derfor er det naturligvis det røde lys, vi bruger i GLØD. 

Et sundt lys i natten. 

 

Hvis du er ude efter mere videnskabelige artikler, som omhandler lys, søvn og melatonin, så er du naturligvis velkommen til at kontakte os, og så kan vi komme med henvisninger og guide dig videre – rigtig god læselyst!