Lys og søvn

Lys – hvad er forskellen på rødt, hvidt eller blåt?

Lys består af adskillige farver med forskellige bølgelængder, der vil påvirke din krop forskelligt. Det er veldokumenteret, at lys kan forskyde aktiviteten i ”hjernens indre ur”, så den biologiske døgnrytme ikke følger det ydre døgn. En sådan forskydning vil medføre vanskeligheder med at falde i søvn.

Kroppen har sin egen døgnrytme. Om aftenen, når det bliver mørkt, frisættes melatonin, som er vores naturlige søvnhormon. Det produceres i hjernen i koglekirtlen i komplekst sammenspil med øjets nethinde. Frisættelsen er med at til gøre os søvnige og allerede fra børn er 2-3 måneder dannes melatonin.

Produktionen af  melatonin hæmmes kraftigt, hvis man bliver udsat for hvidt og blåt lys (som f.eks. fra mobilskærme og tablets). Desuden stimulerer det hvide og blå lys produktionen af kortisol og serotonin, som er vores stress hormoner. Det betyder, at man kan have svært ved at sove, hvis man udsættes for dette lys midt nat. 

Det vil derfor være ideelt, hvis man ikke behøvede at tænde lys om natten. 

Men vi kender alle til at have brug for et lys i løbet af natten. Her viser forskning, at rødt lys med længere bølgelængde ikke hæmmer frisættelsen af melatonin, som det hvide og blå lys – med kort bølgelængde – gør.

Søvn – og hvorfor er det så vigtigt?

Søvn er et grundvilkår for mennesket. Vores krop og hjerne har brug for søvn for at kunne fungere. Trods meget forskning er den præcise funktion af søvn endnu ukendt. Men man ved, at søvnmangel har mange negative konsekvenser på både langt og kort sigte.

På kort sigt er det blandt andet nedsat hukommelse og svækket reaktionsevne. Dette sker allerede ved mindre søvnmangel. Forskning har desuden vist, at søvn også har betydning for vores immunforsvar. Immunforsvaret svækkes ved længere perioder med manglende eller begrænset søvn. Flere studier viser, at selv få timers begrænsning af søvn medfører øget inflammatorisk aktivitet.

Kroppens frisættelse af hormoner ændrer sig generelt om natten, hvilket i høj grad styres af den indre døgnrytme. En forstyrrelse af døgnrytmen påvirker derfor også frisættelsen af væksthormon, binyrebarkhormon samt stofskiftet.

Videnskabelig litteratur om lys og søvn

Forskning har bevist at lys påvirker din adfærd og præstationsevne. 

Hvis du vil læse mere om søvn mere generelt, vil vi anbefale dig at starte med Vidensrådets rapport om Søvn og sundhed. Den giver et godt overblik og en god gennemgang af emnet overordnet. Du kan finde den her.

Hvis du er ude efter mere videnskabelige artikler, som omhandler lys, søvn og melatonin, så er du naturligvis velkommen til at kontakte os, og så kan vi komme med henvisninger og guide dig videre – rigtig god læselyst!